Światowa konferencja związków zawodowych z przemysłu gumowego i oponiarskiego
W dniach 25–26 września 140 przedstawicieli związków zawodowych branży gumowej i oponiarskiej z całego świata zebrało się w Turcji, aby omówić kluczowe kwestie dotyczące dużych międzynarodowych firm, takich jak Michelin, Bridgestone, Goodyear i Pirelli. Tematyka spotkania skupiała się na wzmocnieniu pozycji związków zawodowych, poprawie standardów bezpieczeństwa i higieny pracy, poprawieniu pozycji kobiet i rozwiązywaniu problemów w łańcuchu dostaw.
W spotkaniu zorganizowanym przez Lastik-Is w Izmit w Turcji wzięli udział uczestnicy z 20 krajów, w tym przedstawiciele KSPCH.
Asystent sekretarza generalnego IndustriALL - Kemal Özkan otworzył wydarzenie, podkreślając potrzebę większej reprezentacji płci w sektorze.
Dyrektor sektora gumowego - Tom Grinter, przedstawił przegląd sektora i podkreślił wyzwania branżowe, takie jak utrata miejsc pracy, niskie płace, niepewna praca i wpływ cyfryzacji.
Szczególną uwagę poświęcono takim krajom jak Turcja, Tajlandia i Brazylia, w których pracownicy zmagają się z trudnymi warunkami, w tym ekstremalnym upałem, niebezpiecznym środowiskiem pracy i ograniczonymi prawami związkowymi. Sektor ponownie zobowiązał się do priorytetowej pracy w Turcji, Tajlandii, Indonezji, Meksyku, Brazylii i Liberii.
Dyskusje panelowe koncentrowały się wokół głównych wyzwań pracowniczych w tych dużych międzynarodowych korporacjach. Pracownicy z Francji, Włoch, Tajlandii, Indonezji, Brazylii, RPA, Ameryki Północnej, Liberii, Niemiec, Meksyku, Turcji i Wielkiej Brytanii przedstawili kontekst sytuacji w swoich firmach. Wspólnymi tematami, które się pojawiły, były utrata miejsc pracy, niepewna praca, problemy ze zdrowiem i bezpieczeństwem, niskie płace, przenoszenie produkcji do krajów o niskich kosztach, brak świadczeń i cyfryzacja.
Zdrowie i bezpieczeństwo były głównymi problemami, ponieważ pracownicy z Węgier, Polski i Niemiec zgłaszali narażenie na hałas, kurz i chemikalia, a także słabą wentylację i oświetlenie. Problemy dotyczące zagrożeń wprowadzonych przez założenia Zielonego Ładu przybliżył obecny na spotkaniu Przewodniczący KSPCH – Piotr Łusiewicz. Przewodniczący Krajowej Sekcji Przemysłu Chemicznego – Sławomir Bezara w swoim wystąpieniu mówił o zagrożeniach dla europejskiego przemysłu oponiarskiego w postaci importu tanich produktów z Azji.
Tomasz Bartoszek z Bridgestone Poznań zaproponował podjęcie wspólnych światowych działań w celu wywarcia wpływu na zarząd firmy.
Kolejnym punktem programu była niska reprezentacja kobiet w branży. Związki zawodowe zobowiązały się do zniesienia różnic w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn, awansu zawodowego oraz zdrowia i bezpieczeństwa, jednocześnie promując programy edukacyjne dla kobiet i naciskając na wdrożenie Konwencji MOP C190 w sprawie przemocy ze względu na płeć. Związki dają dobry przykład, wybierając pierwszą kobietę współprzewodniczącą tego sektora, Elenę Petrosino z włoskiej filii FILCTEM-CGIL.
Sektor przeanalizował relokację produkcji opon i rosnącą dominację Azji, zwłaszcza Chin, ponieważ oczekuje się, że chiński rynek opon będzie rósł ze średnioroczną stopą wzrostu (CAGR) na poziomie 7,22% od 2023 do 2030 r., a prawie połowa najszybciej rozwijających się marek opon na świecie to Chiny. Czynnikami napędzającymi wzrost są m.in. rosnąca produkcja samochodów, obecność wiodących producentów oryginalnego wyposażenia opon (OEM), wzrost dochodu rozporządzalnego i posiadania pojazdów, rosnąca penetracja chińskich marek i sprzedaż SUV-ów oraz obecność centrów produkcji motoryzacyjnej.
Zmiany w sektorze motoryzacyjnym, takie jak pojazdy elektryczne i należyta staranność w łańcuchu dostaw, zostały omówione przez dyrektora sektora Georga Leuterta, który ostrzegł przed rosnącą dominacją Chin i koniecznością, aby związki zawodowe domagały się silniejszej ochrony praw człowieka.
Kemal Özkan zakończył spotkanie wezwaniem do działania:
„Świat staje się coraz bardziej nierówny. Dzięki waszej determinacji możemy zamknąć tę lukę i osiągnąć sukces”.